Onsdags tankar...

RESPEKT & RESPEKTERA 

Jag har funderat över det här med att ha respekt för någon och att respektera någon och kommit fram till att det skiljer sig lite. Entligt mig i alla fall. För mig är det inte självklart att ge min respekt till vem som helst. Respekt förtjänar man. Inte heller förväntar jag mig respekt från vem som helst. Däremot är det självklart för mig att respektera en människa och lika så bli respekterad själv. Jag tycker inte att man som lärare t ex. har rätt att kräva respekt av sina elever bara för att man råkar vara lärare och har "makt" i klassrummet. En lärare ska som vilken människa som helst förtjäna respekt av sina medmänniskor. Däremot ska både elever och lärare respektera varandra, vilket inte är det samma som att ge sin respekt. Jag respekterar varje människa jag träffar men alla får inte min respekt.  
 
 
Vi drar ett exempel så att ni kanske förstår bättre. Om en person gör något, mot mig eller någon som jag bryr mig om, som jag tycker är fel. Något som skadar eller sårar. Då tänker inte jag ge denna personen min respekt. Jag kanske hade respekt för personen som jag sedan förlorade. Det betyder inte att jag inte respekterar människan. Man kan inte passa med varje människa i hela världen. Vissa personer går man bara inte ihop med. Vissa personen förtjänar inte min respekt efter saker som hänt och tvärt om, inte heller förtjänar jag allas respekt. Jag kräver inte att få allas respekt men jag hoppas i alla fall att alla kan respektera mig. Lika så som att jag ska respektera varje människa jag möter. Förstår ni skillnaden jag ser? Eller är allt bara fucked up i min hjärna, haha?
 
Kommentera inlägget här: